Teljes a káosz a pedagógusképzésben: senki sem tudja, mire készül a kormány
Most a pedagógusképzés szétbombázására ideológiai átalakítására készülhet a kormány.
Az, hogy a pedagógusképzéssel problémák vannak, nem új hír: nagyjából mindenki, aki részt vett a közoktatás megújításáért folytatott mozgalmakban tisztában van ezzel. Azaz a közoktatás reformja mellett a pedagógusképzés reformja is elengedhetetlen. Persze, nem lenne szabad itt elfeledkezni arról sem, hogy a pedagógusok képzése felsőoktatási tevékenység, és amíg az állami felsőoktatásban dolgozók béremelésével kapcsolatban annyi tud lenni a kormány tanácsa, hogy pénz legyen abból, hogy az oktatók adják el a diákok műveit, illetve esetleg furulyázzanak köztéren, addig igazán komolyan vehető reformról nem nagyon lehet beszélni.
A pedagógusok képzése viszont kiemelt feladattá válhatott a kormányon belül, valószínűleg nem teljesen függetlenül az elmúlt évek tiltakozási hullámaitól. Felelős kormányzati és kormányközeli szereplők egymás után tettek olyan kijelentéseket, amik szerint az oktatásnak pártideológiai céloknak kell alárendelődniük (lásd Orbán Balázs konzervatív oktatási gyökerekkel kapcsolatos eszmefuttatását), vagy hogy a közoktatás egyes – hagyományosan egyébként teljesen elfogadottan közoktatáshoz sorolt – feladatok ellátására nem alkalmas, mert az „sokba kerül az adófizetőnek” (lásd az ezermilliárdnyi közpénzt égető MCC álláspontját a gyógypedagógiáról).
Mindezt úgy, hogy ma Magyarországon nem akad senki, aki el tudná mondani, kik dolgozták ki az új struktúrát, vagy hogy egyáltalán kik vesznek részt ebben a munkában. A magyar kormány úgy alakítja át ezeket a közpénzből működő rendszereket, hogy senkinek nem hajlandó beszámolni arról, mit csinál, mik a tervei. A magyar kormány nem kormányként működik, hanem – ahogy egyébként régóta – egy zártkörű részvénytársaságként költi a pénzünket teljes titokban arra, amire éppen akarja.
Csak pletykákból és szóbeszédből, illetve a Magyar Közlönyben megjelent egyes jogszabályokból lehet arra következtetni, hogy mi történik. Tudjuk azt, hogy a Nemzeti Közszolgálati Egyetem mostantól alaptevékenységként vesz majd részt a pedagógusok képzésében és továbbképzésében, tudjuk, Orbán Balázs nyilatkozatából, hogy a kormány szerint a pedagógusnak a katona és a rendőr mellett logikusan ott a helye, az NKE-n.
Tudjuk, hogy az NKE-n induló programokra kiemelten sok pénz jut, sokan 100 milliárdról beszélnek. Ahogy azt is, hogy – más felsőoktatási intézményekkel szemben – nekik
nem kell akkreditáltatniuk a képzéseiket – ezt az új, csak erre a célra megírt jogszabály lehetővé teszi számukra. Indíthatnak szakokat, amiket az oktatási hivatal automatikusan nyilvántartásba vesz – három évük van rá, hogy az akkreditációs bizottságtól beszerezzék a szakvéleményt. Kapnak gyakorlóiskolai hálózatot is, az állam bérházakat sajátít ki nekik, a tanárképzéseikben pedig lehet majd oktatni tudományos fokozat nélkül.
Mindezt már ősszel elindítják, nem szabad késlekedni. Hogy miért nem költik ezt a pénzt az országban működő pedagógusképző intézményekre, miért lesz szükség egy kormányzati pedagógusképzésre, arra nincs válasz.
Mindeközben egy másik pedagógusképzési modell is bevezetődik az országban: állítólag már szeptembertől indul az egri, a nyíregyházi és a debreceni egyetemen. Ennek a képzésnek a kimeneti követelményeit a mérhetetlen szakmai tudásáról híres Belügyminisztérium fogja meghatározni, az illető intézmény nem szólhat bele. Pintér Sándor valószínűleg a mennybe megy, miközben ezek a képzések valami olyasmit nyújtanak majd a diákoknak, amit csak a belügy tud tartalmilag nyújtani.
Nagy kár, hogy az ezekben a pilotprojektben részt vevő intézményekbe felvételt nyert diákok valószínűleg nem egy kísérleti belügyi-ideológiai pedagógusképzésre jelentkeztek. Hát pech, Magyarországon vagyunk, így jártak.
Bizarr, de senkinek, sem az érintett intézményeknek, sem a tudományegyetemeknek nem lesz közük ahhoz, mit oktatnak ebben a modellben. Csak a belügynek.
Mindeközben egyetlen szakmai szervezetet nem vontak be ebbe a munkába.
A Civil Közoktatási Platform és az Oktatói Hálózat az alábbi közleményt adta ki az ügyben: