Populizmussal etetnék a magyar melóst: a futárok gondjai a teljes magyar társadalom problémái
Miért durvul az ételfutárok helyzete? Mi az összefüggés az elbarmolt magyar iparpolitika, a vendégmunkásdömping és a munkavállalói jogok egyre durvább helyzete között?
Ezekről a kérdésekről beszélgettünk Le Mariettával, a Kutyapárt EP-listavezetőjével, Tóth Gergellyel, futár aktivistával – aki egyébként a Kutyapárt hetedik kerületi jelöltje is – a Magvető Caféban. Az alábbi videóban rövid összefoglalót láthatunk a beszélgetésről (cikk alján a teljes beszélgetés):
A futárprobléma dióhéjban
A magyar ételfutárok helyzete gyakorlatilag a kata eltörlése óta folyamatosan romlik. Kiszolgáltatottságuk oka összetett: sok minden más mellett hozzájárul az is, hogy a kormány – ígéretei ellenére – nem készített új kisadózói csomagot a katából kiesők számára, akik közé tartozott gyakorlatilag a teljes ételfutár-közösség is.
Ugyanakkor a futárok – némiképp paradox módon – maguk is a rövidtávú, egyes elemeiben hangsúlyosan ezoterikus, parraghiánus, és szinte a teljes hazai közgazdászközösség által élesen kritizált – talán tudományosan alátámasztható azt mondani: agyatlan – iparpolitika áldozatai lettek.
▶︎ Ha az ipartervezésről és akkumulátorgyárakról szeretnél többet és tartalmasabbat olvasni, ajánlom Győrffy Dóra, az MTA Közgazdaságtudományi Bizottsága elnökének zseniálisan szemfelnyitogató tanulmányát, amiben bemutatja a magyar és a svéd iparpolitika és akkumulátorgyártás közötti – mondjuk úgy – különbségeket.
Az egyre szaporodó összeszerelő-üzemek, akkumulátorgyárak és -feldolgozók hazai betelepítése a kellő hatástanulmányok, körültekintés nélkül indult el – nem számolva azzal, hogy alapvető erőforrások nem állnak rendelkezésre nálunk egy ilyen iparág letelepítéséhez. És nem csak a szűkös ivóvízkincsről, a pl. az akkumulátorgyártáshoz szükséges nyersanyagkincs teljes hiányáról van szó (helló, magyar narancs!) – de magáról az emberi erőforrásról is.
A vendégmunkásdömping révén ugyan sikerült a nagyipar rendelkezésére bocsátani egy rugalmas, gyorsan cserélhető munkavállalói tömeget, de ez
Hiszen kevesebb pénzért, „rugalmasabb” feltételekkel, hosszabb munkaidőt vállalva – bár időnként hajmeresztő összegeket leszurkolva egyes helyi maffiáknak munkaközvetítőknek az utazásért – érkeztek ezek a munkavállalók – így alapvetően rontva a hazai munkaerő lehetőségeit is. A vendégmunkások fél–két évre kaptak munkavállalási engedélyt, és családjuk nélkül érkezve nyilván sokkal szívesebben dolgoztak hosszú túlórákat, mint a helyi munkavállaló, akire otthon a családja vár. A magyarországi munkaerő viszont azt tapasztalta, hogy – jobb esetben – alapbéremelés helyett esetleg csak a pótlékok növekednek, vagy hogy a munkahelyén megszűnik a szakszervezeti tagok többsége az üzemben. Ezzel sokkal rosszabb alkupozíciókba kerülve gyakran akkor sem sikerül kiharcolni egy béremelést, ha az minden szempontból indokolt lenne.
Ráadásul míg ez a helyzet tökéletesen kiszolgálta a nagyvállalati érdeket, addig
különböző politikai erők: azokat a szakszervezetek kezdték politikai támadások érni, amelyek – felismerve a helyzet tarthatatlanságát – igyekeztek a vendégmunkásokat is beterelni a helyi munkavállalók által kialakított keretekbe, igyekeztek azokat beszervezni a szakszervezetekbe.
Magyarellenesnek nevezni sokkal egyszerűbb azt a szervezetet, amelyik igyekszik megőrizni a helyi munkaerő által kiharcolt jogokat és kedvezményeket, mint elmagyarázni, miért fontos minden munkavállalónak ugyanazt képviselnie a munkaadóval szemben.
Németországban, az Egyesült Királyságban, Hollandiában, azaz olyan országokban, ahol a harmadik országból származó vendégmunkásimport, a szociális dömping már jól ismert dolgok, már rég tudják ezt a munkavállalók és a szakszervezetek is: rengeteg erőfeszítést tesznek a vendégmunkások beszervezéséért.
Itthon ez láthatóan nem megy át a leginkább érdekelt hazai munkaerőn: egy kis lelkiismeretlen zászlólengetéssel el lehet takarni a problémát, sőt még szavazathoz is lehet jutni vele. Ami azért is visszataszító, mert igen jól kimutatható, mennyire ellentétes ezzel a munkavállaló alapvető érdeke.
Az ételfutárokkal, akiket a kata megszűnése már eleve hátrányosan érintett, kicsiben ugyanez történt: a
A most alakuló futárszakszervezetnek pedig azzal is meg kell majd birkóznia, hogy a Kúria jogegységi határozata szerint a futár nem kell, hogy munkavállaló legyen, lehet nyugodtan vállalkozó. Ha pedig vállalkozói státuszban vannak a tagok, úgy nem lehet például kollektív szerződést kötni – és még számos tekintetben meg van kötve a kezük emiatt.
A június 6-i beszélgetésen ezt a kérdést jártuk körül Le Mariettával, a Kutyapárt EP-listavezetőjével, Tóth Gergellyel, futár aktivistával, aki egyébként a Kutyapárt hetedik kerületi jelöltje is. A teljes beszélgetés itt elérhető: