március 3-20. Középiskolai szóbeli felvételik
március 24. az Országos mérés kezdőnapja
március 25–27. Módosíthatók a tanulói adatlapok
A Tanítanék Mozgalom hírfelülete
március 3-20. Középiskolai szóbeli felvételik
március 24. az Országos mérés kezdőnapja
március 25–27. Módosíthatók a tanulói adatlapok
A Tanítanék Mozgalom hírfelülete
március 3-20. Középiskolai szóbeli felvételik
március 24. az Országos mérés kezdőnapja
március 25–27. Módosíthatók a tanulói adatlapok
Takács Lara írása
2024 szeptemberétől kezdve az általános és középiskolás diákoknak tilos az okoseszközök használata az oktatási intézményekben. A telefonokat csak kivételes esetben, például cukorbetegség esetén – igazgatói engedéllyel – tarthatják maguknál a tanulók. Lassan vége az első telefonmentes félévnek.
Hogyan működött ez a tiltás a gyakorlatban? Milyen hatással van ez az intézkedés a fiatalokra? Hogyan segíti elő vagy esetleg hátráltatja a tanulást?
Megkérdeztem néhány diáktársamat, akik testközelből tapasztalják a rendelet pozitív és negatív oldalát is nap mint nap.
„Nálunk reggelente első csengetés után be kell adni a telefonokat osztályonként egy-egy műanyag dobozba. A dobozokat az igazgatói irodában tartják, onnan kell elkérnünk a mobiljainkat a nap végén.”
De nem minden iskolában veszik ennyire komolyan a rendeletet, vannak, ahol szinte nem változott semmi.
„Néha beszedik a telefonjainkat, amiket aztán elvisznek. Az utolsó óránkat tartó tanár hozza vissza őket. Van, amikor nem szedik be, csak arra kérnek minket, hogy ne vegyük elő.”
„Év elején mindennap hozták a dobozokat, amibe a telefonunkat kellett rakni. Szépen lassan a kezdeti lendület alábbhagyott. Egyre kevesebben adtunk be telefont, egyre kevesebb tanár hozta a dobozt. Most már szinte egyáltalán nem szedik be”
Milyen hatással van ez a diákokra? Melyek a rendelkezés előnyei és hátrányai?
Egy középiskolás diák úgy fogalmazott, ők sokkal többet beszélgetnek mióta nem használhatják a telefonjaikat. Új barátságok alakultak ki, jobban megismerték egymást.
Többen beszéltek arról, hogy az online tankönyvek hiányát érzik meg a legjobban, hiszen azokat már nem tudják használni.
„Hiányoznak az online tankönyvek, az online feladatok. Ezelőtt voltak órák, amikor digitálisan kaptuk meg a feladatokat. Ez most már nincs.” – nyilatkozta egy diák.
Az első telefonmentes félév végéhez közeledve elmondhatjuk, hogy a diákok körében eltérő vélemények alakultak ki a rendelet hatásairól.
Egyesek szerint a telefonok kitiltása segíti a koncentrációt, a tananyag elsajátítását és a személyes kapcsolatok építését, mások úgy érzik, hogy korlátozza a szabadságukat és a kommunikációjukat. Abban azonban mindenki egyetért, hogy ez a szabályozás jelentős változást hozott az iskolai életbe.
A Tanítanék Mozgalom hírfelülete