2025. március 14.

március 3-20. Középiskolai szóbeli felvételik
március 24. az Országos mérés kezdőnapja
március 25–27. Módosíthatók a tanulói adatlapok

Szabad Vonalzó

A Tanítanék Mozgalom hírfelülete

2025. március 14.

március 3-20. Középiskolai szóbeli felvételik
március 24. az Országos mérés kezdőnapja
március 25–27. Módosíthatók a tanulói adatlapok

Szabad Vonalzó

A Tanítanék Mozgalom hírfelülete

március 3-20. Középiskolai szóbeli felvételik
március 24. az Országos mérés kezdőnapja
március 25–27. Módosíthatók a tanulói adatlapok

Diákélete telefon nélkül – avagy hogyan működött az iskolai telefontilalom a bevezetés utáni első félévben 

szavon
telefonmentes

Takács Lara írása

2024 szeptemberétől kezdve az általános és középiskolás diákoknak tilos az okoseszközök használata az oktatási intézményekben. A telefonokat csak kivételes esetben, például cukorbetegség esetén – igazgatói engedéllyel – tarthatják maguknál a tanulók. Lassan vége az első telefonmentes félévnek.

Hogyan működött ez a tiltás a gyakorlatban? Milyen hatással van ez az intézkedés a fiatalokra? Hogyan segíti elő vagy esetleg hátráltatja a tanulást?

Megkérdeztem néhány diáktársamat, akik testközelből tapasztalják a rendelet pozitív és negatív oldalát is nap mint nap. 

„Nálunk reggelente első csengetés után be kell adni a telefonokat osztályonként egy-egy műanyag dobozba. A dobozokat az igazgatói irodában tartják, onnan kell elkérnünk a mobiljainkat a nap végén.”

De nem minden iskolában veszik ennyire komolyan a rendeletet, vannak, ahol szinte nem változott semmi.

„Néha beszedik a telefonjainkat, amiket aztán elvisznek. Az utolsó óránkat tartó tanár hozza vissza őket. Van, amikor nem szedik be, csak arra kérnek minket, hogy ne vegyük elő.” 

„Év elején mindennap hozták a dobozokat, amibe a telefonunkat kellett rakni. Szépen lassan a kezdeti lendület alábbhagyott. Egyre kevesebben adtunk be telefont, egyre kevesebb tanár hozta a dobozt. Most már szinte egyáltalán nem szedik be” 

Milyen hatással van ez a diákokra? Melyek a rendelkezés előnyei és hátrányai? 

Egy középiskolás diák úgy fogalmazott, ők sokkal többet beszélgetnek mióta nem használhatják a telefonjaikat. Új barátságok alakultak ki, jobban megismerték egymást.

Többen beszéltek arról, hogy az online tankönyvek hiányát érzik meg a legjobban, hiszen azokat már nem tudják használni.

„Hiányoznak az online tankönyvek, az online feladatok. Ezelőtt voltak órák, amikor digitálisan kaptuk meg a feladatokat. Ez most már nincs.” – nyilatkozta egy diák.

Az első telefonmentes félév végéhez közeledve elmondhatjuk, hogy a diákok körében eltérő vélemények alakultak ki a rendelet hatásairól.

Egyesek szerint a telefonok kitiltása segíti a koncentrációt, a tananyag elsajátítását és a személyes kapcsolatok építését, mások úgy érzik, hogy korlátozza a szabadságukat és a kommunikációjukat. Abban azonban mindenki egyetért, hogy ez a szabályozás jelentős változást hozott az iskolai életbe.

Segíts, hogy eljussunk hozzád

– oktatási hírek mellébeszélés nélkül! Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy ne maradj le semmiről:

Olvass tőlünk szuper hírlevelet!

MIÉRT MARADNÁL LE AZ OKTATÁSI MOZGALMAK HÍREIRŐL?

  • Ország HU? Hungary
  • Loading
    Támogatta: Szabad Vonalzó

    Szabad Vonalzó

    A Tanítanék Mozgalom hírfelülete