2025. március 12.

március 3-20. Középiskolai szóbeli felvételik

Szabad Vonalzó

A Tanítanék Mozgalom hírfelülete

2025. március 12.

március 3-20. Középiskolai szóbeli felvételik

Szabad Vonalzó

A Tanítanék Mozgalom hírfelülete

március 3-20. Középiskolai szóbeli felvételik

Kérdezzük meg a szülőket – úgysem érdekel a véleményük!

szavon
bm

írta: Pilz Olivér

Megjelent az a rendelettervezet, mely alapján Pintér Sándor mindenes az Országos Kompetenciamérés eredményeit a tanulók egyéni teljesítményének értékelésére használná.

1./ A kompetenciamérésen elért eredmény „két érdemjegynek számít”, s beszámít az év végi osztályzatba.  Ezt már idén tanév végén alkalmazni kell! (Hogy hogyan lesz az eredmény jeggyé átkonvertálva még nem tudni.) Ez újabb beavatkozási kísérlet (is) a tanári autonómiába, hiszen a tanulók értékelése, érdemjegyek adása, az osztályzás a pedagógus joga. Remélhetőleg ez megmarad tényleg csak a kísérlet szintjén, mert az év végi értékelésnél minden kötöttség nélkül el lehet térni az osztályzat megállapításánál a jegyek átlagától, ha az a tanuló javára történik. A diákjai érdekeit szem előtt tartó pedagógusok nem fognak foglalkozni egy ilyen „égből pottyant” eredménnyel – különösen, ha az „kilóg” a tanuló szokásos teljesítményéből.

2./ Az eredmény a következő középiskolai felvételi eljárástól kezdődően beszámít majd a felvételibe is. (A tervezetből ennek a részletei sem derülnek ki.) Ez a szegregációt erősítheti tovább, hiszen – ahogy az írásbeli felvételik előtt is – a tehetősebb szülők, akár „treníroztathatják” is gyermeküket erre a mérésre, ugyanakkor sokan vannak, akiknek erre nincs lehetősége, így az ő gyerekeik számára még messzebbre kerül egy vágyott középiskolába való bekerülés.

Bár szöveg szerint a belügyminiszter tervezete alapján elfogadandó rendelet „megerősíti a kompetenciamérés oktatási rendszerben betöltött szerepét”, inkább ennek ellenkezőjére tesz kísérletet: hitelteleníti azt.

Ugyanis ismét óriási tévedésben van az öregúr: fogalma sincs, mi a kompetenciamérés és mire való.  Mert az biztos, hogy nem egyéni teljesítmények értékelésére hozták létre, erre alkalmatlan[1] (ahogy Pintér is – többek között – az oktatásügy felügyeletére). A mérés az iskoláról mint tanulóközösségről tud információkat szolgáltatni, s erre sztendertizálták.

Az Oktatási Hivatal dokumentuma szerint: „A kompetenciamérés elsődleges célja az oktatási kormányzat tájékoztatása az alap- és középfokú oktatás eredményességéről a tanulási eredmények, valamint az esélyegyenlőség nézőpontjából. Emellett a kompetenciamérés fejlesztői feladatuknak tekintik, hogy az iskolákat és fenntartóikat ellássák a helyi szintű értékeléshez és a célszerű beavatkozások tervezéséhez szükséges visszajelzéssel, tovább elemezhető adatokkal (fenntartói, intézményi és telephelyi jelentések).” Szóval, „tisztelt” illetékesek, ha nem tetszettek az eredmények, akkor az csak azt bizonyítja, hogy ÖNÖK nem működtették eredményesen az alap- és középfokú oktatást! Ez alapján kellene inkább konklúziót levonniuk!

A szülők az elmúlt hetekben a Kréta rendszeren keresztül kaptak egy olyan kérdőívet, mely ilyen dolgokat is firtat. Alig 48 órája járt le a kitöltés határideje, már meg is jelent ez a tervezet… Kicsit előre dolgoztak az államtitkárságon. Ne legyenek kétségeink: senkinek a véleménye nem érdekli a döntéshozókat. Oktatási kérdésekben az elmúlt években egyetlen egy módosító javaslatot sem fogadtak be! Ezzel újfent kiderült, hogy az egyeztetéseket csak eljátsszák, hogy legyen mit tálalni az „állandóan akadékoskodó Unió” felé: klasszikus. Egyébként a tervezet hatásvizsgálati lapja szerint ennek az 50 ezer pedagógust és 622 ezer diákot érintő kérdésnek a hatásvizsgálatára 1 nap áll rendelkezésre és abba senkit sem vontak be.

S, hogy ezek után mi értelme az egésznek? Talán csak annyi, hogy most derült ki (legalábbis a döntéshozók számára), hogy még az amúgy „elit iskoláknak” tartottak közül is sokban előfordult, hogy a gyerekek nem vették elég komolyan a mérést. (Egyébként hogyan is lehetne, mikor az elmúlt években – szintén a belügy ötlete alapján – minden tantárgyból egymást érik a be- és kimeneti mérések, s gyakran ugyanazok a kérdések köszönnek vissza, máskor meg újra kell írni, mert összeomlik az online rendszer…)  A rendőrminiszternek meg nem fért a fejébe, hogy hogy lehet az, hogy van itt valami teszt, oszt mégsem csináltak belőle eddig valami számot…

A tanároknak bosszútörvény, a diákoknak meg bosszúrendelet jutott.


[1] Az Oktatási Hivatal véleménye is ezt támasztja alá: Gyakran ismételt kérdések 5. Értékelhetők-e a mérések érdemjeggyel? „A mérések feladatlapjainak érdemjeggyel való értékelését a Hivatal korábban sem tartotta szakmailag indokoltnak, mivel a mért területek nem az aktuális tananyagot kérik számon, illetve azokat (például a szövegértés és természettudomány esetében) nem lehet egyetlen tantárgyhoz kötni.”
A cikk megjelenése után hirtelen megváltozott az Oktatási Hivatal sokévig iránymutató véleménye:

Segíts, hogy eljussunk hozzád

– oktatási hírek mellébeszélés nélkül! Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy ne maradj le semmiről:

Olvass tőlünk szuper hírlevelet!

MIÉRT MARADNÁL LE AZ OKTATÁSI MOZGALMAK HÍREIRŐL?

  • Ország HU? Hungary
  • Loading
    Támogatta: Szabad Vonalzó

    Szabad Vonalzó

    A Tanítanék Mozgalom hírfelülete