április 17–27. Tavaszi szünet
április 30. A végzősök utolsó tanítási napja
A Tanítanék Mozgalom hírfelülete
április 17–27. Tavaszi szünet
április 30. A végzősök utolsó tanítási napja
A Tanítanék Mozgalom hírfelülete
április 17–27. Tavaszi szünet
április 30. A végzősök utolsó tanítási napja
írta: Nagy Gábor
A minap benyújtották a kormánypártok képviselői az Alaptörvény (x-edik) módosítását, amely kimondja, hogy a gyermekeknek joga van a megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődéséhez szükséges védelemhez és gondoskodáshoz. Újdonságként rögzíti, hogy ez a jog minden más alapvető jogot megelőz (kivéve az élethez való jogot). Ez a módosítás azt a benyomást is keltheti a laikus jogértelmezőben, hogy a gyermekeket védő alapjog eddig nem volt hangsúlyos, sőt, akár azt is gondolhatja, hogy az alapjogok között sokadrangú volt. Erről szó sincs.
A gyermekek jogait védő nemzetközi egyezmény az ENSZ égisze alatt létrehozott, 196 ország által aláírt Gyermekjogi Egyezmény, és amely 1991 óta a magyar jogrend része. A Gyermekjogi Egyezménynek sok forradalmi újítása volt; ezek közül talán a legfontosabb, hogy meghatározta a gyermek legfőbb (legjobb) érdekének elvét.
Minden hatósági, állami, jogpolitikai vagy közhatalmi döntés esetén, először meg kell fontolni és kötelezően figyelembe kell venni, hogy mi a gyermekek érdeke, majd eszerint kell eljárni. Ez kell szeme előtt lebegjen mindenkinek: a kormányhivatal ügyintézőitől, a rendőrségi dolgozókon, bírákon, polgármestereken keresztül az alkotmánybírákig, országgyűlési képviselőkig és kormánytagokig bezárólag. Ez a kiindulópontunk, amikor a gyermekvédelmi Alaptörvény-módosítást vizsgáljuk.
Felmerül a kérdés: ha a kiindulópont a gyermekek legfőbb érdekének jogi védelme, és alkalmazzuk a Gyermekjogi Egyezmény koherens, átfogó és a jogrend majd’ egészét lefedő rendelkezéseit, akkor mi szükség van az Alaptörvény módosítására?
A módosítás fő állítása – és egyetlen újítása –, hogy a gyermekek védelemhez való joga elsőbbséget élvez a többi alapjoggal szemben. Mivel a gyermekek legfőbb érdekének figyelembevétele minden közhatalmi döntés során eddig is a jogrend része volt, akkor szükségszerűen az következik ebből, hogy
Persze e felvetés csupán retorikai, hiszen nyilvánvalóan alapjogkorlátozás áll a háttérben, ezt a miniszterelnök, számos kormánytag és képviselő is nyíltan kijelentette…
Köz- és magánügyeink gyakorlása során minden napunkat – nagy szavak (!) – alapjogok ütközésében és korlátozásában éljük. Például amikor futóversenyt rendeznek a városban, és lezárják az utakat, az korlátozza a szabad mozgás jogát, ugyanakkor érvényesül a testi egészséghez és gyülekezéshez való jog. Hasonlóképpen, amikor valaki nem talál képesítésének megfelelő állást, az a munka szabad megválasztásának jogát érinti, továbbá a vállalkozások szabad működése is befolyásolhatja a lehetőségeit. A gyerekek iskolába járatása pedig korlátozza a szülő neveléshez való jogát (mert csemetéjük napi szinten a köznevelés rendszerében tölti ideje jelentős részét, ahol ilyen-olyan nevelésnek is alávetik), ugyanakkor biztosítja a gyermek oktatáshoz való jogát. Ezek a folyamatos konfliktusok, Hérakleitosz szavaival: “panta rhei” (az élet áramlása, állandó változása).
Balga az a jogalkotó, aki azt hiszi, hogy politikai megfontolásokból egyes alapjogokat mesterségesen előnyben részesíthet, mintha “szorzószámot” rendelne melléjük, hogy azzal legyőzzön egy másik alapjogot. A jogok nem tehetőek mérlegre oly módon, hogy ahol felmerül egy privilegizált alapjog (például a gyermekek joga), az automatikusan elsöpörhet bármely másik, sőt, mindegyik másik alapjogot és ezek jogosultjait. A világ – szerencsére – nem ennyire egyszerű.
Ha a jogrendszer nem tud ellenállni ennek a barbár beavatkozásnak, akkor például az a bíró is szorult helyzetbe kerülhet, akinek ítéletet kell mondania azok felett a kirúgott tanárok felett, akik a gyerekek érdekében álltak ki. Vajon a gyermek érdeke az, hogy egy diszfunkcionális rendszerben elavult tananyagot – libatömés módjára – ontsanak belé, azaz ne maradjon el néhány tanórája, – vagy inkább az, hogy a tanárai küzdjenek egy jobb oktatási rendszerért, ami biztosan gyermekek százezrei javára válna? Ilyenkor a pedagógusok hivatkozhatnak arra, hogy ők a gyermekek érdekeit érvényesítik és a hivatkozás pillanatában minden más érv megsemmisül? Vagy a fenntartó hivatkozhat arra, hogy a tanóra megtartása a gyermekek joga és így a pedagógusok érvei és szólásszabadságuk válik semmivé?
Ha teszem azt diákok oktatási időben klímasztrájkot szerveznek, akkor gyermekként hivatkozhatnak saját jövőjük védelmére, így semmisítvén meg az ellenérveket? Vagy a nevükben lépjenek fel a felnőttek, akik az orrukra koppintanak, hogy “Te gyerek, ez nem a te érdeked, irány vissza az iskolapadba!” és még gyermekvédelmi jelleggel könnygázt is fújat rájuk a rendőrminiszter?
Melyik szülő érve élvez majd elsőbbséget gyermeke jogára hivatkozva? Azé, aki azért küzd, hogy gyermeke ne találkozzon Pride-felvonulással, vagy annak, aki éppen azt szeretné, hogy gyermeke megismerje a társadalom sokszínűségét, és így világnézetét, tudását gyarapítsa? És ha az LMBTQ közösség tagja gyermekkorú, akkor a felvonulással saját kárára tör?
A felmerülő alapjogi kérdések valójában nem megoldódnak, hanem bonyolódnak. Az Alaptörvény újbóli átírása nemhogy nem erősíti a gyermekek védelmét, hanem gyengíti az összes alapjogot és az alkotmányosságba vetett bizalmat. Ez pedig minden gyermek, felnőtt és idősek kárára válik – de legfőképpen a gyermekekére, mert ők lesznek leghosszabb ideig ebben az országban, ebben a társadalomban, ezen a Földön.
Mindeközben a fentiek szerint a gyermekek legfőbb érdeke nemcsak rendelkezésre áll, mint hivatkozási alap, hanem a jogalkotók és jogalkalmazók több évtizedes kötelessége figyelembe venni. Már csak komolyan kellene venni.
A Tanítanék Mozgalom hírfelülete