2025. április 26.

április 17–27. Tavaszi szünet
április 30. A végzősök utolsó tanítási napja

Jobb oktatást szeretnél?
Töltsd ki te is a kérdőívet!
1% az oktatásért, 1 lépés a jövő felé:
Kérjük, támogass minket adód 1 %-ával!

 

Szabad Vonalzó

A Tanítanék Mozgalom hírfelülete

2025. április 26.

április 17–27. Tavaszi szünet
április 30. A végzősök utolsó tanítási napja

Jobb oktatást szeretnél?
Töltsd ki te is a kérdőívet!
1% az oktatásért, 1 lépés a jövő felé:
Kérjük, támogass minket adód 1 %-ával!

 

Szabad Vonalzó

A Tanítanék Mozgalom hírfelülete

április 17–27. Tavaszi szünet
április 30. A végzősök utolsó tanítási napja

Jobb oktatást szeretnél?
Töltsd ki te is a kérdőívet!
1% az oktatásért, 1 lépés a jövő felé:
Kérjük, támogass minket adód 1 %-ával!

 

Nyílt levél – kizárólag demokratáknak (2016. 11. 17.)

logo_zold

Magyarországon parlamentarizmus és demokrácia van.

Ezzel nem árt mielőbb megismerkednie a felnövekvő generációknak sem. Az oktatás céljai között szerepel, hogy a fiatalok képesek legyenek önálló véleményalkotásra és érvelésre. Tudják meg, hogy hogyan működik a parlament, az önkormányzatiság, melyek a demokratikus alapértékek és jogok – s ezekkel hogyan élhetnek.

Többek között ezért létezik a diákparlament intézménye is.

A sajtóból értesülhettünk arról a minap, hogy a kaposvári városházán megtartott megyei diákparlamenti ülésén Bradákovics Bendegúz, a Munkácsy Mihály Gimnázium végzőse, aki iskolája diákönkormányzati elnöke a többi jelenlévővel együtt alapos leckét kapott a fenti témában.

A rendezvényen több felszólaló diák is hangot adott rosszallásának, miszerint évek óta semmi érdemi, pozitív változás nem történt a közoktatásban. Sorjáztak a kritikák, a problémák.

Aztán elszakadt a cérna…

Rózsás Ildikó, az Országos Diákparlament szakmai előkészítő bizottságának tagja Brankovics Bendegúzt mondanivalója közben félbeszakította, s beszédét csak később folytathatta, miután kihúzatta abból a kritikai (Rózsás Ildikó szerint ez sértő) ill. személyeskedő (a szövegben egyetlen név sem hangzott el) részeket.

Ennek ellenére Magyarországon talán még van parlamentarizmus és demokrácia.

A szakmai (a leírtak alapján e szó erősen megkérdőjelezhető) előkészítőbizottság elnöke szerint ez így rendben van, hiszen véleménye szerint „a politikai döntéshozók maximálisan meghallgatják az országos diákparlament ajánlásait”. És milyen igaza van! Mi, a Tanítanék Mozgalom képviselői is folyamatosan ezt tapasztaljuk:

a kormány mindenkinek a véleményét meghallgatja, sőt, el is fogadja… ha azt mondják, amit a kormányzat hallani akar.

Egyébként sem meghallgatás, pláne nem elfogadás, de még vita sincs. Csak a központi elképzelés lehet az egyedüli üdvözítő, ezért sem a szakmai szervezetek, sem a szakszervezetek, sem az önkormányzatok, sem a szülők, sem a diákok további véleményére nincs is szükség. De még a Köznevelési Kerekasztalra sem, hiszen Lázár János elmondta: „A Köznevelési Kerekasztal döntései nem kötelezik a kormányt semmire.” Mert ott vannak a saját közoktatási szaktekintélyeik: Palkovics László államtitkár – gépészmérnök –, Balog Zoltán miniszter – református lelkész – és Parragh László, a Kereskedelmi és Iparkamara elnöke – aki állam- és jogtudományi karon szerzett végzettséget. További apró hiányosság, hogy a közoktatásban egyikük sem dolgozott korábban – de úgy látszik irányítani szeretik azt.

Magyarországon talán parlamentarizmus és demokrácia van.

Visszatérve az ominózus diákparlamenthez, képzelhetjük, hogy ez után a megfélemlített, megszégyenített diákoknál beindulhatott az öncenzúra. Ismerjük ezt az érzést és reakciót, ugye? (És a megfélemlítés nem maradt ezzel abba, mert a gimnazistától az ülés végén megkérdezték, hogy az iskolájában ki a diákönkormányzat munkáját segítő tanár.)

Bradánovics Bendegúz ennek ellenére sem hagyta magát a folytatásban, a kritikai hangvétel a megrövidített verzióból sem hiányzott. A felvetett rengeteg probléma és kérdés közül azonban csak egyre próbáltak neki válaszolni – ismét csak természetesen az agyonszajkózott panelek egyikének előrángatásával.

„Az ülés után egyébként több diák és tanár is odament hozzá jelezni egyetértését és köszönetét – többen nem értették, hogyan szakíthatták félbe.” Nem értették, de szóvá nem tették, a fiatalembert senki nem védte meg.

„Az iskolájában a diákok megtapsolták, és néhány tanár is megkereste, akik megköszönték, hogy ki mert állni értük. Igaz, azt is mondták, hogy hivatalosan nem vállalják véleményüket.”

Tisztelt Bradákovics Bendegúz!

Gratulálunk felszólalásodhoz! Köszönjük, hogy felnőttebb voltál a jelenlévő felnőtteknél. Többet tanítottál társaidnak kiállásoddal, bátorságoddal, mint azok, akik félelmeikre hivatkozva nem vállalják véleményüket, inkább gyerekeik érdekei ellenére hallgatnak.

És ezért szégyelljük is magunkat. Mi – szülők és tanárok – hagytuk, hogy ebben az oktatási rendszerben áldozatul essen a gyermekkorotok, tűrjük, hogy Magyarország jövője, a Ti jövőtök váljon semmivé.

Kedves Bendegúz!

Kívánjuk magunknak, hogy légy korosztályod példaképe, hogy az elmúlt évtizedekben szitokszóvá degradálódott politikus szó és e hivatás becsületét visszaadjátok, mert egyébként ennek az országnak semmi kilátása nincs.

Magyarországon parlamentarizmus és demokrácia van?

Segíts, hogy eljussunk hozzád

– oktatási hírek mellébeszélés nélkül! Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy ne maradj le semmiről:

Olvass tőlünk szuper hírlevelet!

MIÉRT MARADNÁL LE AZ OKTATÁSI MOZGALMAK HÍREIRŐL?

  • Ország HU? Hungary
  • Loading
    Támogatta: Szabad Vonalzó

    Szabad Vonalzó

    A Tanítanék Mozgalom hírfelülete