április 17–27. Tavaszi szünet
április 30. A végzősök utolsó tanítási napja
A Tanítanék Mozgalom hírfelülete
április 17–27. Tavaszi szünet
április 30. A végzősök utolsó tanítási napja
A Tanítanék Mozgalom hírfelülete
április 17–27. Tavaszi szünet
április 30. A végzősök utolsó tanítási napja
Az RTL Híradó 2016-ban is meghirdette az év embere szavazást.
A jelöltek:
1. Budapest Bike Maffia
2. Halott Pénz
3. Horváth Kornél
4. Király Gábor
5. Lakatos Norbert
6. Nem Adom Fel Cafe
7. Országos Onkológiai Intézet és Semmelweis Egyetem transzplantációs klinikájának 20 fős egysége
8. Pamkutya
9. Pilz Olivér
10. Till Attila
A 44.938 nézői szavazatból 15.098 Pilz Olivérre érkezett, így ő lett 2016-ban az év embere.
A Híradó riportjának leirata:
Évtizedek óta tanít, tavaly októberben azonban kollégáival együtt úgy érezte, nem bírja tovább, fel kell emelni a hangjukat a pedagógusok és a diákok terheinek csökkentése, az iskolák autonómiájának érdekében. Pilz Olivér, a Miskolci Herman Ottó Gimnázium matek-fizika-biológia szakos tanára élére állt annak a mozgalomnak, amely egy nyílt levéllel indult. Az iskola tanárai által fogalmazott levél felbolygatta az országot. Tüntetések követték egymást, a kormányzat pedig kénytelen volt foglalkozni az oktatás fontos kérdéseivel.
Egy teljesen átlagos nap a miskolci Herman Gimnáziumban. Az érettségire készülő diákok a függvényeket tanulják: „Mínusz x-nek az abszolút értéke…” – a diákoknak Pilz tanár úr tartja a matekot. Pilz Olivér annak a Tanítanék Mozgalomnak az egyik képviselője, amely az oktatási rendszer teljes átalakításáért küzd. Kollégáival, a Herman tanáraival tavaly megfogalmazott nyílt levelük alaposan felbolygatta a társadalmat.
Pilz Olivér: Éreztük, hogy tavaly október-novemberben eljutottunk abba a fáradtsági állapotba, amibe egyébként máskor májusban, júniusban jutunk el, tehát egy küzdelem volt az egész addigi tanév. Belefáradtunk, és úgy gondoltuk, hogy ezen változtatni kell.
„Sok bába között elveszett a gyerek! A GYEREK, merthogy az egésznek róluk kellene szólnia!!! De nem ez történik!” Ez volt a levelükben, amelyben a közoktatásban tapasztalható kaotikus állapotokról, és bizonytalanságról írtak. És arról, hogy nincs elég pénz, a központosított rendszer nehézkes, és nem a gyerekek érdekét szolgálja.
Pilz Olivér: Úgy gondoltuk, hogy a döntéshozók meghallják, megértik, amit mi leírunk, és esetleg ennek nyomán elindul egy olyan változtatás, olyan változássorozat, ami jó irányba terelné az oktatási rendszert, és nekünk nem kell többé beleszólni, de egy nagyot csalódtunk hamar, hiszen kiderült, hogy egy hónapon keresztül senki nem foglalkozott igazán ezzel.
De aztán kiderült, a januárban nyilvánosságra került levelüket nem tudja lesöpörni az asztalról az oktatási tárca. A támogatóik egyre szaporodtak.
Bejátszás: Ezek már a Miskolcon, februárban megtartott pedagógustüntetés felvételei. Több ezer ember csatlakozott hozzájuk. Megalakult a Tanítanék mozgalom, ami országossá fejlődött, az oktatási államtitkárság pedig létrehozta a Köznevelési Kerekasztalt.
Bejátszás: Az esernyős tüntetés a Kossuth téren, február közepén azt mutatta, egyre többen állnak mellettük, a pedagógus szakszervezetek mellett más szervezetek és civilek is. Az oktatás fontos téma lett.
A nyílt levél megfogalmazása óta egy év telt el. Pilz Olivér azt mondja, egyáltalán nem elégedettek azzal, amit elértek.
Pilz Olivér: Nagyon-nagyon picike, szösszenetnyi részeredmények vannak, de ezeket azért nem tekintjük eredménynek, hiszen itt egy rendszerrel van a probléma…
Azt mondja, az élete az elmúlt egy évben óriásit változott. Kollégáival és a Tanítanék Mozgalommal folyamatosan küzdenek, de állítja, nem könnyű a feladatuk.
Pilz Olivér: Van egy világ, amivel szemben állunk, és van egy világ, ami nagyon támogat minket. Ezt a kettősséget lehet érzékelni, mondhatni pillanatról pillanatra. Amint az egyik oldalról jön egy pofoncsapás, akkor hátulról jön egy támogatás, hiszen azt látjuk, hogy a társadalom nagy része, szülők, diákok és a kollégák nagy része természetesen támogatják ezeket az elképzeléseket.
A Herman Gimnázium matek-fizika-biológia szakos tanára szerint az oktatási rendszert alapjaiban kell megváltoztatni azért, hogy az iskolák visszakapják autonómiájukat, a gyerekek és a pedagógusok terhei csökkenjenek, és a tanulók olyan tudást szerezzenek, amit az életben hasznosítani tudnak.
A Tanítanék Mozgalom hírfelülete