Kanyar

Miben hasonlítanak a buszvezetők a pedagógusokra? – 39–50%-os sztrájkrészvétel: január 28-án folytathatják

A buszvezetők sok szempontból hasonló helyzetben vannak, mint az oktatásban dolgozók: a sztrájkjuk nem elsősorban a munkakörülményeikről, pénzükről döntő államtitkároknak, minisztereknek fáj, hanem azoknak, akik naponta igénybe veszik a szolgáltatást, amit biztosítanak. Dobi Istvánnal, a sztrájkot szervező SZAKSZ elnökével interjúztunk.

Az oktatási ágazathoz hasonlóan az állami tulajdonú Volánbusz dolgozóinak béreiről is tőlük messze döntenek: visszatérő tapasztalás, hogy a minisztériumi irodákba nem hallatszanak fel a helyi buszjáratokon ülő vezetők problémái.

Ahogy iskolapadban, úgy a buszon is ritkán ülnek a döntéshozók.

A döntéseket ugyanis jelenleg a Lázár János miniszter irányítása alatt működő Építési és Közlekedési Minisztériumban hozzák meg.

A hasonlóság nem merül itt ki: szakszervezetekből is több van a területen. Ezt a sztrájkot a közlekedési ágazatban ugyan nem a legnagyobb, az állami tulajdonú Volánbusznál azonban kimondottan meghatározó méretű Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) szervezte. Míg a pedagógus-szakszervezeteket sokszor vádolják széthúzással, itt még ennél is látványosabb a nézetkülönbség: míg a SZAKSZ a 25 százalékos béremelést sem tartaná méltánytalan kérésnek az inflációt is figyelembe véve, és míg ők végrehajtották és levezényelték az országos sztrájkot december 10-én és 11-én, addig más szakszervezetek a minisztériumban tárgyaltak a bérfejlesztésről.

A SZAKSZ elnöke, Dobi István szerint ugyanakkor a sztrájkban résztvevők aránya elsöprő volt: még a Volánbusz kimutatása szerint is 39 százalék vett részt benne, ami az elnök szerint „kozmetikázott” adat – az igazi arány szerinte közelebb volt az 50%-hoz.

Dobi nem kertel: ha felméréseik szerint továbbra is ekkora a sztrájkhajlandóság

december 28-án és 29-én újabb buszvezetői sztrájk várható.

Ha nem érünk el, nem kapod meg a híreinket. Ezért iratkozz fel a hírlevelünkre, itt: