Tehetsz az iskolai erőszak ellen: Békés Iskolák Program
Az iskolai erőszakkal kapcsolatban egyetemes tapasztalás, hogy leggyakrabban már csak akkor kezdünk beszélni róla, amikor valami súlyos baj történik. Pedig nem kellene ennek így lennie.
▶︎ Új sorozatunkban olyan módszereket mutatunk be, amelyekkel magunk is tehetünk azért, hogy gyermekeink környezete biztonságosabb lehessen.
▶︎ A budapesti zuglói önkormányzat által felkarolt Békés Iskolák Programba országszerte számos intézmény csatlakozott már, és sajátította el sikeresen a tudományos alapokon nyugvó rendszert.
▶︎ Cikkünk alján megtalálod, hol léphetsz Te is kapcsolatba a Békés Iskolák szervezőivel, ha szeretnél hasonló programot indítani intézményedben.
Mintha csak akkor beszélnénk róla, amikor már baj van. Pedig lehet ellene tenni, és kellene is.
Miért nem teszünk többet az iskolai erőszak ellen? Miért kell egyre jobban megismernünk a bullying kifejezést?
Mert erre is idő kell, energia, odafigyelés. A nehéz helyzetben lévő közoktatásban ebből van a legkevesebb. Pedig vannak megoldások, amelyekkel sokkal, sokkal biztonságosabbá tudnánk tenni az intézményeket a gyermekeink számára.
Békét az iskolákba
Ilyen program például a különböző szakterületeken dolgozó, gyerekekkel foglalkozó szakemberek összefogásával megvalósuló Békés Iskolák Program, ami ma már számos intézmény alkalmaz sikeresen – az egész országban.
Adler Katalin, a Békés Iskolák koordinátora szerint egy ideális világban az iskolák működésének kötelező és szerves részét alkotná az intézményi erőszak megakadályozását, prevencióját célzó munka. A pedagógusokat eleve már a tanárképzés során fel kellene erre készíteni, és a pedagógusok munkáját segítő többi szakember is képben kellene legyen. Ideális esetben olyan eljárásrendek állnának az intézmények rendelkezésére, amiket beépíthetnek mindennapi munkájukba, dokumentumaikba.
És persze fontos lenne az is, hogy mindez kötelező legyen az intézmények számára.
Hiszen az egyik legnagyobb probléma, hogy teljesen esetleges, bevezetnek-e valamilyen iskolai bántalmazást megelőző programot az intézmények. Márpedig egy ilyen program bizonyíthatóan elfogadóbb, békésebb légkört teremt valamennyi iskolahasználó számára: nem csak a diákok és a szülők lelki nyugalma múlik ezen, de a pedagógusok munkáját is nagyban segíti.
Pár eltökélt pedagógus. Néhány lelkes szülő. Egy nevelőtestület, aki ezt valamilyen okból fontosnak tartja. Sokszor ezen múlik, lesz-e egy-egy intézménynek szilárd szakmai-tudományos alapokon álló prevenciós programja. Nem igazán számít végleges megoldásnak pedig, hogy az iskolai erőszak elleni küzdelem egy-egy személy, néhány pedagógus egyéni küzdelme, ennek a munkának rendszerszintűnek kellene lennie. Ahogy Adler Katalin elmondta: ez a munka megkövetel egy bizonyos mennyiségű befektetett energiát – személyhez kötődik, ezek távozásával megszűnhet ez a fontos munka egy-egy intézményen belül.
Persze, jó példák is vannak: léteznek olyan intézmények is, ahol már belső, saját képzéseken adják át egymásnak a tudást a kollégák – azaz van, ahol a Békés Iskolák rendszere önfenntartóvá vált. Mégis, fontos lenne, hogy az erre szánt időt, erőforrásokat a pedagógusok számára központilag biztosítsák.
Mit nyújt a Békés Iskolák Program?
A Békés Iskolák Programhoz csatlakozó intézmények egy olyan tudományosan megalapozott, iskolai közösségek megsegítésére kifejlesztett módszertant kapnak, amelynek segítségével ők maguk hozhatják létre a programot az iskolában. Ehhez eszközöket, többfajta, moduláris képzéseket biztosítanak, resztoratív konfliktuskezelésről, eljárásrendről.
Ma már számos intézmény, országszerte több megyében, csatlakozott a Békés Iskolák Programhoz, továbbá a zuglói megvalósulást a helyi önkormányzat is támogatja.
A Békés Iskolák Programba belépő intézmények egy sokelemes rendszerben alakítják ki eljárásaikat. A modulokban a tantestület és a vezető érzékenyítését, a szemléletformálást végzik el, majd megalakítják a „békítő csapatot”, akik a helyi motorja lesznek a programnak. A modulokban aztán részletesen foglalkoznak diagnosztikával, programtervezéssel, kampányokkal. A rendszer fontos eleme a visszacsatolás is: ennek keretében mérhetőek majd az eredmények, kudarcok – az egyes modulok hatékonyságát ezek alapján tudják továbbalakítani.
A Békés Iskolák módszertanát országszerte számos intézmény használja már sikeresen.