március 3-20. Középiskolai szóbeli felvételik március 24. az Országos mérés kezdőnapja március 25–27. Módosíthatók a tanulói adatlapok
Háború, szex, klímaválság – mi a teendő, ha a gyerek kérdez?
szavon
írta: Balogh Dénes
“Miért nem szabad beszélni arról, amire gondolni szabad?” – ez jellemzi legjobban a tabukat, amelyek rendkívül nagy károkat okozhatnak a gyerekekkel való otthoni és iskolai kommunikációban.
Bár minden helyzetre nem tudunk felkészülni, bizonyos elvek mentén mégis kezelhetjük a “rázós kérdéseket”. Márpedig
rázós kérdésből, a gyerekeket nyomasztó ügyekből, fejleményekből nagyon sok van – nem mindegy, hogyan beszéljük át velük ezeket.
A témával kapcsolatos kérdéseinkre dr. Labancz Dániel klinikai szakpszichológust kérdeztük arról, mit érdemes tennünk, ha kellemetlen, rázós, nyomasztó, esetleg zavarba ejtő kérdéseket tesznek fel a gyerekeink. A témáról az Unicef Magyarország “Minden gyerekről” elnevezésű gyermekjogi konferenciáján kérdezősködtünk.
Mit NE tegyünk ha a gyerek kellemetlen témáról kérdez?
Ne hazudjunk! Ha a gyerek azt érzi, hogy nem kérdezhet a szülőtől, hogy nem kap megbízható válaszokat, akkor máshonnan fog információt szerezni. Márpedig jobb, ha a szülő maga válaszolja meg az érzékeny kérdéseket, például azt, hogy mi is az a “szex”, minthogy a gyerek maga keressen válaszokat az interneten. Az őszinteség azért is fontos, mert ez alapozza meg a szülő későbbi hitelességét – ha hazudunk, a gyerek később teljesen biztosan össze fogja rakni az igazságot, és nem fog többé kérdezni tőlünk. Másoktól persze igen.
Ne kérdőjelezzük meg az elhangzott kérdés jogosságát! Ne adjunk olyan kitérő válaszokat, hogy “ez a felnőttek dolga”, vagy hogy “te még ehhez kicsi vagy”. Ez aláássa a bizalmat.
Ne használjuk a “nem tudom” választ azért, hogy kitérjünk a kérdés elől. Természetesen elfogadható, ha valamit nem tudunk, és az is, ha valami megválaszolásához időre van szükségünk.
Mit tegyünk a kellemetlen kérdésekkel?
Kérdezzünk vissza! Fontos megtudni, hogy egy adott kérdés hogyan merült fel a gyermekben. Egész más szinten kell beszélnünk egy szexuális kérdésről, ha a gyerek a villamoson hall meg egy szót, mintha véletlenül (vagy nem véletlenül) belenéz egy pornófilmbe. A visszakérdezés során még az is kiderülhet, hogy félreértésről van szó.
Beszéljünk az érzéseinkről! Mondjuk el, mi magunk hogy állunk a témához. Nyugodtan elmondhatjuk, ha egy kérdés “zavarba ejt” minket. Fontos, hogy legyen önreflexiónk azokkal a témákkal kapcsolatban, amelyek felmerülnek.
Keressük meg együtt a választ a kérdésekre. Gyakori, hogy a szülő vagy pedagógus nem tudja mit feleljen. Előfordulhat, hogy valaminek utána kell olvasnunk, vagy nekünk magunknak is kérdezősködünk kell a kérdés megválaszolásához. Ez egyáltalán nem probléma. Ha azzal a szándékkal mondjuk, hogy “nem tudom”, hogy időt nyerjünk, és aztán együtt keressük meg a választ, az a gyermek kíváncsiságát ki fogja elégíteni.
Miért probléma, ha egy gyerek nem kap választ?
Ha a gyerek nem kapnak választ, elkezdi a saját fantáziáját használni arra, hogy megválaszolja magának a kérdést. Ez akár szorongáshoz is vezethet.
A szorongás számos kellemetlen tünetet okozhat, bizonyos gyerekeknél agressziót, másoknál éppen visszahúzódást vált ki. Olyan testi tünetek jelentkezhetnek, mint a körömrágás, vagy a kényszeresség.
Mit tehet a pedagógus?
A pedagógusi szerepkör persze eltér a szülőjétől, de lényegét tekintve a legjobb kommunikáció itt is ugyanaz: visszakérdezni, őszintének lenni, együtt megkeresni a választ.
Egyes kényes, vagy nehezebb témák alkalmasak lehetnek arra, hogy csoportszinten beszéljék meg a kérdést. Egy-egy ügyet akár az osztály meg is vitathat – ez fejleszti a vitakultúrát is.
Ha egy gyerek mer kérdezni, az már sikernek számít.